onsdag 30 mars 2011

Köttfärssås

God eftermiddag gott folk!
Här kommer recept på en köttfärssås som passar barn från 6 mån. Denna mängd räckte till 4 portioner åt min dotter men hon äter rätt lite eftersom jag ammar också.

Du behöver:

1 dl nötfärs
1 tomat
1 lagerblad
2 vitpepparkorn
pizzakrydda (oregano, basilika, mejram)
färsk basilika, hackad
smör
majsenamjöl

Gör så här:

Koka upp lite vatten i en liten kastrull tillsammans med kryddorna.
Lägg i köttfärsen och mosa sönder den med gaffel medan den kokar. Det kan gärna få stå och småkoka en stund för att ta smak.
Klicka i 2 tsk smör och rör runt.
Ta kastrullen från plattan, sila av buljongen och spara.
Ta bort lagerbladet och pepparkornen. Ett smidigare sätt är att plocka bort dessa innan man lägger i köttfärsen så slipper man leta efter dem :) Men då skulle jag nog koka buljongen lite längre innan jag lägger i köttfärsen. Ska prova det nästa gång.
Lägg över köttfärsen i en skål.
Koka upp vatten i kastrullen igen och lägg i tomaten delad i halvor. Eller snabbare, koka upp vatten i vattenkokare och slå över tomaten. Låt stå tills tomatskalet släpper.
Häll bort vattnet, ta upp tomaten och pilla bort skalet. Dela tomaten i mindre bitar och lägg tillbaka i kastrullen (kastrullen kan stå kvar på plattan) tillsammans med köttfärsen och lite av buljongen.
Mixa alltsammans med stavmixer.
Rör ut lite majsena i kallt vatten och häll i köttfärssåsen efter önskad tjocklek.

Jag serverade detta med potatismos (potatis, smör, vatten) eftersom lilltjejen inte är så haj på det här med pasta än :)
Smaklig måltid alla barn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar