onsdag 30 mars 2011

Grönsakspaj med zuccini och mozarella

Här kommer recept på kvällens middag som blev en paj falleralla! Vi ska, som jag nämnde tidigare, bege oss till tjocka släkten över helgen och därför blev det till att tömma kylen idag. Det är rätt roligt att laga mat på rester tycker jag. Tur det för det händer ofta :)


Sätt ugnen på 200 grader.

Gör pajdegen genom att röra ihop 125 g smör, 3 dl rågsikt (mjölet var slut) och tre msk vatten.
Tryck ut i en form med löstagbar kant och nagga med gaffel. Grädda pajskalet 10 minuter.

I pajen lade jag i följande ordning:

1/2 zuccini skuren i halvmånar
1 liten bit palsternacka i småbitar
1 näve svarta oliver med kärnor (några gröna med paprika i slank med också)
1 tomat i skivor
1 liten bit skivad purjolök
1 mozarellaost i skivor
 grön pesto utklickat på osten

När grönsakerna är på plats ska äggstanningen hällas i. Jag vispade ihop:

4 ägg
1/2 dl vispgrädde
bottenskrapet på en tacossåsburk
2 msk röd pesto
salt
svartpeppar

Sen är det bara skjuts in i ugnen 40 minuter.


Innan äggsmeten

Med äggsmeten
Till detta blev det sallad på gurka, mozarella och citron.
Om jag skulle göra om den här pajen och hade lite mer tid skulle jag fräsa på zuccinin och palsternackan i lite olja innan med salt och kryddor för lite mer smak. Alternativt salta och krydda extra på dem. Zuccini tar mer salt än man tror, vilket jag inte tänkte på och därför blev det lite smaklöst på sina håll i pajen. Ett annar förslag är att koka palsternackan mjuk och mosa den innan den läggs i pajen. Då kommer smaken fram mer. Känner att den blev lite orättvis behandlad idag.



Nu är det verkligen sovdags. Imorgon blir det bilresa för hela slanten. Ska väcka bebisen tidigt så att hon vill sova i bilen sen. Annars blir det många jag är en fattig bonddräng men jag lever ändå.. och vi gick in i en affär.. Gonatt!

1 kommentar: