måndag 4 april 2011

Blåbärssoppa

Go måndagskväll på er!
Vi kom tillbaka till ett vårigt Göteborg sent igårkväll och var ganska så trötta efter helgens alla festligheter. Idag har vi mest tagit det lilla lugna. Tvättat lite och vattnat blommorna som såg ut att vilja flytta hemifrån. Underbart vårväder har det varit här idag, och på fler håll i landet tror jag. Fick en timme för mig själv  i solen på balkongen medan karln och lillan tog en promenad. Passade på att läsa dagstidningen, inte igår kan jag säga :)
Idag har vi druckit blåbärssoppa. Lika gott som nyttigt. Förstår inte att jag inte gör det oftare? Fick en massa blåbär av karlns farmor som vi egentligen skulle puréat och matat bebisen med, men hon tyckte att det var lite surt tror jag, så därför ligger dom där i frysen.

Blåbärssoppa

blåbär
vatten
potatismjöl

Jag har inte helt koll på måtten eftersom jag var lite för lat imorse och inte orkade ta fram recept till soppan. Trodde det skulle stå på potatismjölspaketet men det gjorde det inte.

Så här gör man i alla fall:
Koka upp blåbär och vatten. Mer vatten än bär. Jag tog nog ett par, tre dl bär och det räckte knappt till en kanna. Man kan ju ta ännu mer vatten om man vill men då blir ju inte soppan lika blåbärig.
Rör ut ett par tsk potatismjöl i lite kallt vatten.
Ta kastrullen från plattan och rör ner potatismjölsvattnet lite i taget så att det blir lagom tjockt. Vill man istället göra kräm är det bara att öka mängden potatismjöl.
Jag hade inte i något socker, men det beror på vad man gillar och hur syrliga bären är.

Mitt lilla blåbärsris som jag har i fönstret. Utan bär.


Nu sover lillan (smet iväg och ammade=nattade lite mellan raderna här:) så jag ska slänga mig i soffan och se om jag lyckas sno fjärkontrollen från karln ;)

Ha en trevlig kväll!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar