måndag 18 april 2011

Köttfärsröra med indiska smaker och två såser

Hej!

Hoppas ni haft det lika soligt och skönt som vi haft det i Götet idag. Underbart att solen verkligen värmer och att man nästan kan se hur blommor och blad spricker ut överallt :) Värre för alla pollenallergiker förstås.. Inatt gjorde jag mitt första jobbpass sen tösen kom. Det var roligt att vara tillbaka! Skönt också att lilltjejen sov heela långa natten (inte minst för pappan:). Som tur är jobbar jag "sovande natt" och det var en lugn natt så jag fick nog fem timmars sömn i alla fall. Jag gillar att jobba natt, skönt att komma hem på morgonen och ha hela dagen framför sig. Vi har varit ute i solen idag och fikat hos fröken Olsson och bebis. Kvällen bjöd på storstädning och jättegod mat! Ovanligt lyckat måste jag säga. Köttfärsröra med grönsaker och en massa goda kryddor, mums! Två såser med turkisk yoghurt (såsernas räddare i nöden :) som grund blev det också och ris till det. Här kommer recept för 4 personer.



Du behöver:

4 portioner ris
1/2 citron (eller citron på flaska)

500 g nötfärs
1/2 grön paprika
1/2 squash
2 stora tomater
1/2 liten purjolök
2 msk tomatpuré
2 soltorkade tomater
rapsolja att steka i

kryddor:
persilja (färsk eller fryst)
oregano
spiskummin
koriander
ingefära
paprikapulver
svartpeppar
salt

vitlök (färsk eller pulver)
basilika
chili (färsk eller pulver)
olivolja

Sätt riset på kokning. Jag brukar slänga i en skvätt rapsolja i mitt riskok.
Hacka paprika och squash och skiva purjon.
Fräs köttfärs, paprika och squash.
I med alla kryddor och smaka av så det blir rätt mängd. Jag kryddade på rätt bra. Det är ju inga starka kryddor direkt utan det blir bara mustigt och gott.
Klick ner de soltorkade tomaterna i köttfärsen (om de inte är strimlade redan).
Skär tomaten i bitar och lägg i den och purjon.
Låt köttfärsen stå och puttra medan riset blir klart.
Jag lade även i en klick överbliven bruschettaröra men det är väl inte direkt något man har till övers varje dag. Därav vitlöken, basilikan, chilin och olivoljan i ingredienslistan.

Gör såserna så här:

Sås 1: Blanda turkisk yoghurt med hackad gurka och hackad färsk mynta.
Sås 2: Blanda turkiskt yoghurt med mango chutny.

När riset är klart klämmer du i en halv citron och rör runt. Servera köttfärsen med såserna, ris och lite hackad gurka. Färsk koriander på toppen i massor för den som tycker om.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar