torsdag 14 april 2011

Kyckling i örtsås och mos

Vilken underbart vårig dag det har varit här!
Fantastiskt skönt att solen värmer och gräset bara blir grönare och grönare. Jag och bebisen var på öppna förskolan sen tog vi en promenad med fröken Olsson + bebis för att leta vitsippor. Svårhittade här i Göteborg tydligen. Däremot hittde vi en liten damm med grodägg i, och två ödlor. Bebisarna sov igenom hela äventyret :) Här kommer recept på tösens favoriträtt: mos och kyckling i örtsås. Det är så roligt när jag lyckas laga något hon gillar! Det är nämligen inte alltid så ska ni veta.

Bild från igår eftersom jag glömt fota idag.

Recepten räcker till 4-6 portioner beroende på hur mycket bebisen äter.

Favoritmoset:

2 stora potatisar
1/2 palsternacka
5 blomkålsbuketter
2 tsk smör eller rapsolja
en skvätt mjölk

Koka upp vatten i en kastrull. Skär grönsakerna i mindre bitar och koka dem mjuka.
Mixa med mixerstav (eller i mixer) smaka av med smör och mjölk.
Min tös är inte så förtjust i enbart potatis, och själv tycker jag att potatis som varit fryst har en tendens att bli lite tråkig. Denna blandning blir lite krämigare och fungerar väldigt bra även efter frysning.

Kycklingpuré:

1 kycklingfilé
1 bit rotselleri
2 cm purjolök
1 lagerblad
3 vitpepparkorn
2 msk smör
4 dl vatten

Koka upp vatten i en kastrull. Skala rotsellerin och dela i småbitar. Skölj purjon och skiva den. Lägg grönsakerna i kastrullen tillsammans med lagerbladet, pepparkornen och smör.
"Snygga till" kycklingfilén om det behövs och dela den i mindre bitar. Lägg kycklingen i koket och koka tills köttet är vitt igenom och rotsellerin mjuk. Det tar kanske en kvart.
Ta kastrullen från plattan. Fiska upp kycklingen och lägg i en skål.
Plocka upp lagerbladet och pepparkornen och släng dem. När man lägger hela pepparokorn i matkoket är det lite bra att hålla koll på exakt hur många som slinker ner, blir det fyra och man letar efter tre så är risken att den färdiga maten blir lite stark ;) Sila kokspadet och spara. Jag brukar använda en te-sil och ett glas eftersom det inte är så mycket. Mixa kycklingen med stavmixer. Tillsätt lite kokspad och rotselleri-purjo i taget. Smaka av. Kyckling blir lite torr eller dammig i konsistensen trots att det är puré. Men det är då såsen kommer in!

Örtsås till kyckling eller fisk:

2 dl röd mjölk
2 dl kokspad
4 tsk majsenamjöl
2 msk smör
pizzakrydda (oregano, basilika, timjan)
färsk basilika

Lägg smöret i en kastrull. Tillsätt mjölet under omrörning lite i taget och späd sedan med kokspad och mjölk. Sjud på svag värme tills såsen får önskad konsistens. Lägg i pizzakrydda och hackad basilika.

Blanda sås och kycklingpuré. Jag brukar ta ungefär hälften hälften. Servera med moset!
Jag fryser inte in min bebismat i istärningslådor, som man annars brukar få tips om, eftersom jag tycker det blir för liten mängd i varje och en himla massa duttande. Isället använder jag muffinsformar i silikon. Fick tipset av en kompis kompis och det fungerar väldigt bra. Lätt att få loss maten också:) Nu är bebisen, som somnade sju, vaken så nu får det vara nog med bloggandet.

Färdigt för frysen! basilika blad på så vet jag att det är kycklingpuré.
 Trevlig kväll på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar