tisdag 5 april 2011

Köttfärssås

Goderafton!

Upptäckte just att det är hockeyfinal
och därmed inget Halv åtta hos mig ikväll. Det var synd för mig men säkert många som är glada över det :) NU sitter jag äntligen med den där tekoppen jag hade tänkt ta då på eftermiddagen för er som läst dagens inlägg. Skruttan vaknade så det blev varken te eller tidning. Istället myspys i sängen, promenad i blåsten och allt annat mellan himmel och jord man kan tänkas hitta på med en bebis som har en strulmage och bara gnäller. Nu umgås hon med pappan och verkar av jollret att döma ypperligt nöjd. Ikväll har vi ätit spagetti och köttfärssås. Köttfärssås är alltid bra när man inte kommer på något annat att laga och lätt att variera efter vad man har hemma :) Den här blev väldigt smakrik måste jag säga och karln tyckte också att det smakade.

Köttfärsåsen idag:

500 g nötfärs
10 cm purjo
1 schalottenlök
1 burk krossade tomater
1 burk champinjoner
2 msk aivar relish
chilisås
1 köttbuljongtärning
salt
svartpeppar
paprikapulver
pizzakrydda 
färsk basilika
olivolja
smör att steka i

Bryn köttfärsen i smör. Hacka löken, skär purjon i skivor och låt dessa och champinjonerna fräsa med köttfärsen en stund. Häll i krossade tomater, buljongtärning, aivar relish, chilisås och kryddor. Låt puttra medan spagettin kokar och smaka slutligen av med olivolja och färsk basilika. Parmesan hade varit pricken över i:t men det fick vi klara oss utan idag :) 


Nu sitter jag som sagt äntligen i soffan med min tekopp. Jag är en teälskare av stora mått man man säga. Har alltid minst fyra sorter hemma. Idag blev det sista påsen av mitt chaite. Chai kan smaka rätt olika beroende på sort och hur man tillagar det. Grundkryddorna i chai är kardemumma, nejlika och kanel och smakar lite juligt. Passar bra när det är ruskväder ute :) I Indien dricker man chai i små små koppar med mycket mjölk och extremt mycket socker. Supergott! Efter min Indienresa (för rätt så länge sen nu:) försökte jag återskapa den smaken och insåg först då hur mycket socker som krävs. Nu provar jag mig istället fram genom det gigantiska utbud av chaiteer som finns i de svenska butikerna. Senaste är friggs gröna chai. Helt ok, lite färglöst. Godast får man förmodligen om man brygger själv. Kan pröva det och lägga ut receptet någon dag om ni är intresserade. Ha en trevlig kväll allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar