onsdag 27 april 2011

Hemmagjorda Hamburgare på grillen

Hej på er!

Vi hade grillpremiär i måndagskväll när en av mina systrar var på besök. Det var förstås hamburgare som stod på menyn! Skuggan kom lite snabbare än vi räknat med, men det var ändå skönt att sitta ute, och maten var god. Burgarna gjorde sig fin fint med lite äkta röksmak från grillen och en och annan bränd kant. Karln som är hamburger-ansvarig meddelar att burgarna drar ihop sig lite mer långsamt på grillen än i stekpanna. Han brukar banka ut dem i handen för att få dem platta men ska ni grilla så är tipset alltså att banka med måtta.


Vitlökssås i burgarna gjord på majonäs, turkisk yoghurt och vitlök.


Till 6 hamburgare:

500 g nötfärs (vi kör med närproducerad ekologisk)
worchestershiresauce
HP-sås
salt
kvarnmalen svartpeppar

Blanda alltsammans och provstek en bit innan ni formar hamburgarna och gör er klara för grillen.
HP-såsen var ny för oss. Och jag ska erkänna att jag kände inte så stor skillnad. Kanske själva grillsmaken och utekänslan tog över för det var riktigt goda burgare! men jag tror inte man ska tacka HP-såsen för det..

Utbankade biffar och den obligtoriska hamburger-ölen. Redo för grill.
En tillbehörs nyhet är att vi bytt ut isbergssalladen i burgarna mot sådan här småsallad man kan köpa färdig mixad i påse. Hur smidigt som helst! Blir lite mer smak och så slipper man hålla på att skölja och dela sallad. Och vänta på att den ska rinna av för det hinner aldrig vår :) Bara att ta en liten näve och lägga på. Vi gjorde även en sallad till maten istället för pommes denna gången. Kändes lite mer grillaktigt.


I salladen hade vi förutom vanliga saker som tomater, gurka och sallad även:
klippt dill
färsk basilika
fetaost
sockerärtor
champinjoner
soltorkade tomater

Vi hade kvar av hamburgebröden jag bakat till förra gången, kanongoda måste jag få lov att säga :) Receptet finns som tidigare sagts på victoriasprovkok.se. Det ska ju då vara sesamfrön på dem också men det fanns inte hemma. Med syrrans goa vitlökssås blev denna grillpremiär smaskig värre!

Ikväll har vi grillat korv inomhus och ätit i kvällssolen på balkongen. Vi åt sådana där jättekorvar med hög kötthalt. Dom är goda men jag kan känna att nästa gång blir det vanliga hederliga kumlakorvar. De här får ju inte plats i bröden! Karln åt utan bröd, men då tycker jag inte man kan kalla rätten korv med bröd.. Hmm.. man kanske kan baka korvbröd av hamburgebrödsreceptet!? Det ska jag testa. Nu ska jag sova. Jag har jobbat i helgen och inatt och tösen har varit febrig och lite småeländig så nu behöver vi alla sova. Kanske ska påpeka att det bara är jag som fortfarande är vaken. Sov så gott alla och tänk på vad härligt att våren kom i sånt överflöd och plötsligt blev alla så glada igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar