fredag 15 april 2011

Kantarellmat och äggröra



Kantareller har vi ätit mycket av de senaste dagarna. Smörstekta kantareller är ju bland det bästa som finns så det är ju roligt! Kantarellerna kommer från karlns mormor och morfar men var dom är plockade kan jag inte avslöja för er ;) Ovan ser ni en typisk vad fasen ska vi äta ikväll då? - tallrik. Då blir det lite stekta saker och lite gröna saker. Förra året när hade vi en inneboende kille från Kina hos oss blev det en sådan mix-tallrik hans första kväll och han frågade om det var en typisk svensk middag. Det kunde vi ju inte precis säga att det var.. Men det var sen kväll när han kom, alla var trötta och ingen hade orkat handla.. Vi fick lov att ha en köttbulle-och-mos-middag några dagar senare som kompensation :)  Hur som helst, denna kväll (som nog var i onsdags) blev det förutom kantareller även avokado, salladsresten från lunchen, keso, äggröra, någon slags chorizo-korv och ett par jordgubbar. En lyckad kombination.

Äggröra

Äggröran gjordes på tre söndervispade ägg och en skvätt grädde. Jag gör alltid äggröra i kastrull (vissa gör i stekpanna har jag hört) och rör med en trägaffel. Släng en klick smör i kastrullen först och häll i äggen när den har smält. Ha plattan på låg värme och rör hela tiden så blir det krämigt och bra. När det väl börjar stelna går det supersnabbt så ta gärna kastrullen från plattan innan du tycker att det är klart så är det lagom när du har hunnit få upp det på tallriken. Salta och peppra gjorde vi efteråt eftersom tösen också skulle få smaka. Hon tyckte att det var helt ok tror jag. Satt där och tuggade på sina ägg "smulor". Man kan vispa upp äggen med vatten istället för grädde och det blir precis lika bra men jag råkade ha en gräddskvätt över. Om man använder mjölk blir äggröran hård står det i min Nya Annas Mat och det vill man ju inte för allt i världen :) Fast i bebis-mat-boken från bvc står det mjölk så ja..

Idag blev det kantareller till lunch för mig eftersom jag tagit fram ur frysen igår för en tänkt kvällsmat, men som istället blev en helt vanlig macka? som karln frågande uttryckte det när jag frågade om han ville käka innan löprundan.



Dagens kantareller blandades upp med stekt squash och purjo och serverades med keso och äggröra. Och basilika. Jag lägger basilika på nästan allt när jag väl har det hemma. För tillfället har jag även koriander och mynta sedan veckans indiska mat så jag får väl hitta på något med dem till helgen innan de visnar.

Tips!
Om man har frysta kantareller med mycket vatten i kan man lägga dem i en sil och sätta silen i en bunke. Sen tar man en slev och trycker ut vattnet. På det viset slipper man steka dem en halv evighet i väntan på att allt vatten ska försvinna.   

Nu ska jag sova och njuta av att det är lördag imorgon för det är min sovmorgondag! Då går tösen upp med pappan och jag kommer upp lagom till frukosten är dukad. Sen lämnar jag disken och sticker och tränar. Fin fint :) Sov så gott alla alla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar