torsdag 7 april 2011

Rocky roadmuffins

Godmorgon!
Vad skönt att det är helg snart eller hur!? Jag tycker att det är lika mysigt med helg även fast jag är föräldraledig. Kan bero på att jag jobbade mycket helger innan i och för sig :) Idag ska tösen och jag åka på tjejroadtrip till Norrköping och hälsa på en go vän som flyttat dit. Vi ska ta med oss en infödd göteborgsbrud på bilresan också som faktiskt är orsaken till dagens recept. Hon gav mig nämligen en muffinsbok och muffinsformar i present en gång när jag fyllde år. Fortfarande inte bjudit henne på några muffins som tack. Dålig stil ;) Men idag blir det av! Dessa bakade jag sent igårkväll så jag vet ej hur de smakar, men jag kan säga som så att smeten är nog bland det gooodaste jag ätit i mitt liv!!! Hujeda mig säger jag bara, himmelskt smaskigt! :) Något till helgfikat kanske?




Till 9-12 muffins beroende på formstorlek behöver du:

115 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
2 ägg
2 dl extrafint vetemjöl
3 msk kakao
eventuellt vaniljsocker
25 g vita chokladlinser
50 g minimarshmallows
25 g mandelspån/ hackad mandel (jag lade dessutom i hackade macademianötter och jordnötter)
knappt 1/2 dl mjölk

Garnering:

100 g mörk hackad choklad
1 dl vispgrädde
mandelspån, nötter
minimarshmallows
eventuellt annat gott, jag hade silverkulor hemma och la på ett påskägg också

Sätt ugnen på 180 grader.
Sätt muffinsformarna i en muffinsplåt om du har en sådan (det hade inte jag).
Vispa ihop smör och socker med elvisp i en skål. "Till en pösig vit smet" står det i receptet. Jag tyckte jag höll på en evighet och det blev inte direkt pösigt snarare kladdigt, men jag kände att det fick vara så. Vispa i ett ägg i taget.
Tillsätt mjöl, kakao och eventuellt vaniljsocker (ingår ej i receptet). Rör i mjölken (står ej i receptet hur mycket, dåligt!) jag tog knappt 1/2 dl.
Tillsätt sedan chokladlinser, nötter och marshmallows.
Klicka ut smeten i formarna och grädda mitt i ugnen ca 18 min. Muffinstoppen ska återfå sin form när man trycker lätt på den.
Lägg över på galler och låt svalna.

Hacka chokladen till garneringen och lägg i en ugnsfast form. Värm grädden i kastrull tills den nästan kokar. Häll grädden över chokladen och låt stå 5 min. Rör sedan till en jämn smet och låt sedan svalna 30 min tills den är tjock och blank.

Bre chokladsmeten på muffinsarna och garnera med nötter och godis. Snyggt!!!
Har som sagt verkligt höga förväntningar på dessa efter att ha smakat smeten uj uj uj ;) Nu måste jag väcka lillan så hon hinner leka av sig lite innan det är dags att sätta sig i bilen och köra ut på de svenska regniga vägarna. Karln åkte förresten till Italien tidigt imorse för att kolla fotboll. 25 grader varmt, skönt! Men solen skiner alltid i Norrköping, eller hur var det? :)

Ha en skojsig och mysig helt oavsett om ni jobbar, pluggar eller bara är lediga!
 
Receptet kommer ursprungligen från boken Muffins -små pyntade cupcakes av Susannah Blake.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar