söndag 29 maj 2011

Blåbärspaj på morsdag

Idag har vi firat morsdag här hemma med lax och blåbärspaj!
Min mamma har varit på besök hela helgen så det blev dubbelt firande för jag är ju också mamma nuförtiden :) Vi började dagen med en promenad vid havet. Riktigt bra för själen! Solen sken ända tills vi kom hem, då kom regnet men det gjorde ju ingenting. Karln har varit iväg med sina polare inatt och tältat och tampats med naturen. Det hade regnat på dem och de skulle gå ett par mil så det var väl mindre skoj. Dock hade de fått igång en rejäl eld (med tillhörande rök av lukten att döma) så det gick ingen nöd på dem. Han hade hjälpt tösen att skriva ett kort till mig och köpa en present. Ett par mycket fina sommarskor fick jag! Begåvat barn jag har som vet vad mamma behöver :) Till lunch åt vi lax i ugn med creme fraiche och majonäs och färskpotatis. Enkelt och gott! Efter det blev det blåbärspaj. Jag har varit sugen på paj hela veckan så morsdag kom himlans lägligt kände jag.

Blåbärspaj

3 dl vetemjöl
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk potatismjöl
1 1/2 dl smör och rapsolja
blåbär

1 dl mjöl+2 dl havregryn+smör

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en form med löstagbar kant.
Blanda mjöl, vaniljsocker och socker. Blanda ner smöret.
Tryck ut pajdegen i formen och upp på kanterna. Jag förgräddade pajskalen ett par minuter.
Häll i blåbären. Strö över potatismjölet och eventuellt lite socker.
Rör ihop havregryn, mjöl och smör och smula detta över blåbären.
Grädda ca 30 minuter. Vi hade pajen i mitten men sänkte den de sista 10 minuterna.




Vi hade vanlig marsansås på pulver till pajen. Den är riktigt god tycker jag! Känner att den fått lite dåligt rykte senaste åren efter alla fluffiga vaniljvispsvarianter som dykt upp i kyldiskarna. Men de smälter ju alltid så snabbt tycker jag och så sitter man där utan sås. Heja marsansåsen :) Oj vad gott det blev!

Trevlig kväll på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar