torsdag 19 maj 2011

Kycklinggryta med kokosmjölk

Hej på er alla!

Nu är det allt bra länge sedan jag skrev något här. Hoppas ni inte har min blogg som matsedel för då har ni fått svälta ett bra tag nu ;) Jag har inte haft tid förstår ni. Varit fullt upptagen med att ligga på soffan och käka praliner och läsa modemagasin. Sånt där man gör som mammaledig ni vet. Igår tog jag mig i alla fall i kragen och lagade en kycklinggryta som passar både för stora och små magar. Fröken Olssons bebis glufsade glatt i sig både ris och kyckling i kokossås medan min tös gjorde rysningen så fort skeden närmade sig. Själv var jag rätt nöjd över att jag lyckats åstadkomma en så smakrik anrättning med såpass få kryddor.


Detta recept räckte till 5 vuxna och 1 litet barn.
Till kycklinggrytan behöver du:

3 kycklingfilér
1 burk kokosmjölk
1 gul paprika
1 röd paprika
2 chalottenlökar
1/2 vitlöksklyfta
1 cm färsk ingefära
4 soltorkade tomater
6 körsbärstomater
färsk basilika
färsk bladpersilja
svartpeppar
rapsolja att steka i
eventuellt majsena att reda av med

salt och röd currypaste
ris
några grönsaker (vi hade tomat och gurka)

Sätt riset på kokning. Skär kycklingen i mindre bitar.
Skär paprikan i ännu mindre bitar. Hacka lök, vitlök och ingefära.
Fräs kycklingen i rapsolja i en stekpanna och tillsätt det andra hacket. Klipp ner de soltorkade tomaterna. Dela körsbärstomaterna och tillsätt dem. Krydda med svartpeppar.
Häll på kokosmjölken och låt puttra till kycklingen är klar.
Klipp ner rejält med persilja och basilika och red slutligen av såsen om den är för tunn. Jag hade färdig redning men det går ju lika bra med majsena eller vetemjöl.
Servera grytan med ris och grönsaker och sätt fram salt och currypaste på bordet så kan de vuxna krydda efter behag.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar