torsdag 19 maj 2011

Ett välkryddat oknådat bröd

Brödet tog slut häromdagen och eftersom jag hade lite energi till övers bestämde jag mig för att baka ett. Det här var för övrigt samma dag som jag gjorde kycklinggryta. Väldigt vad aktiv jag var den dagen då!?
Jag har ett favorit-bröd-recept som jag snott från victoriasprovkök.se och denna gång blev det ännu en ny variant på detta. Det fiffiga är att man bara rör ihop en smet, häller den i en form och stoppar in det i ugnen på en gång. Klart på en timma. Det är också lite av ett soppa-på-en-spik-bröd har jag upptäckt eftersom man kan stoppa i nästan vad som helst. Dessutom är det ingen jäst i vilket är tur för mig eftersom vi aldrig har någon hemma :)


Till brödet hade jag:

1 dl havregryn
2 dl rågsikt
2 dl rågmjöl
1 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk bakpulver
1 slev honung (i originalreceptet är det 1/2 dl sirap men honung fungerade finfint)
3 dl yoghurt 3% (min yoghurt var nästan slut så det blev 1 dl yoghurt, 2 stora slevar turkisk yoghurt och en skvätt mjölk) huvudsaken är att det blir en kladdig deg/smet så måtta efter det.
1 msk mortlade kryddor. Anis, fänkål och kummin hade jag.
2 kvistar färsk romarin
2 msk solrosfrön (saltade och rostade)
smör till formen

havregryn och solrosfrön att toppa med.

Sätt ugnen på 150 grader. Smörj en brödform. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i rosmarinbladen. Tillsätt yoghurt och honung och rör ihop till en kladdig deg. Kleta ut smeten i formen och strö över havregryn och solrosfrön. Grädda mitt i ugnen i ca en timma.







Mitt bröd hade nog mått bra av att stanna inne lite längre för det blev aningens kladdigt i mitten, men som kompensation är det fortfarande mycket gott även efter två dagar! Jag tycker om bröd där man känner smaken av de olika kryddorna men föredrar man mindre av något är det givetvis anpassningsbart. Anledningen till att det blev saltade och rostade solrosfrön i brödet var att karln råkade köpa dessa (som nog är avsedda som snacks) istället för de naturella vi skulle ha till vår musli. Salta frön i filen är väl sådär och därför får dessa krydda lite annat smått och gott istället. Detta bröd blir mustigt och lite sött även utan kryddor och är en stor favorit här hemma. Rekomenderas starkt :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar