måndag 2 maj 2011

Kardemummakaka

Idag blåste det kyliga vindar och molnen kom och gick mest hela tiden. Vad passar väl bättre då än att baka en liten kaka?! Det blev en kardemummkaka från Rutiga kokboken. En lite smulig sockerkaks-kaka (fast utan ägg) som för tankarna till kafferep, söta tanter i blommiga kjolar och sveriges radio p4. En typisk kaffe-med-dopp-kaka :) För en gång skull följde jag receptet till punkt och pricka, nästan i alla fall. Jag hade vaniljsocker i också vilket inte stod i receptet, men det ursäktar jag med att det är min bestämda övertygelse att allting i livet blir godare med vaniljsmak!


Ingredienser

4 dl vetemjöl (jag använde kungsörnens extrafina för kakor)
2 tsk bakpulver
1/2 tsk nystötta kardemummakärnor
1 1/2 dl socker
2 msk smör
2 dl mjölk
(1 tsk vaniljsocker)

ströbröd och smör till formen

Garnering

1 msk pärlsocker
1 msk hackad mandel

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en skål. Finfördela smöret i mjölblandningen. Jag använde en trägaffel.
Tillsätt mjölken. Smörj och bröa en rund kakform (ca 1 1/2 liter eller 24 cm i diameter) och häll i smeten. Blanda pärlsockret och mandeln och strö detta över kakan.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Låt kakan svalna något under bakduk innan servering. Toppenkaka när man inte har så mycket grejer hemma, och för alla som gillar kardemumma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar